نورپردازی باغ عمودی
نوشته شده توسط : adorn

باغ عمودی یا دیوار سبز یکی از زیباترین و زنده ترین طرح هایی است که برای زیبا سازی نمای ساختمان به کار می رود. هنگامی که از باغ عمودی در داخل ساختمان استفاده می شود. دسترسی گیاهان باغ عمودی به نور طبیعی امکان پذیر نیست. در حالی که که نور برای زنده ماندن گیاهان حیاتی است. از طرف دیگر ایجاد نورپردازی برای دیوار سبز منجر به زیباتر دیده شدن آن نیز می شود. بنابراین ایجاد نور و روشنایی مناسب برای دیوار سبز اهمیت دارد و باید آن را مورد توجه قرار داد.  در ادامه در مورد نورپردازی باغ عمودی بیشتر توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

باغ عمودی را بهتر بشناسیم.

باغ عمودی پوششی سبز رنگ از گیاهان است که جلوه ای سرزنده به ساختمان و نمای آن می بخشد. مسلماً دیواری که با گیاهان سبز پوشیده شده در مقایسه با دیواری که از مصالح سرد و خشن ساخته شده، حسی از حیات و زندگی را به شما منتقل می کند. در هر منطقه جغرافیایی با توجه به شرایط آب و هوایی و گیاهان مخصوص آن منطقه می توان منظره ای زیبا و زنده در طول سال ایجاد کرد.

گیاهان دیوار سبز نقش مهمی در پاکسازی هوا ایفا می کنند، از این رو طراحی و اجرای دیوار سبز یکی از بهترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا در شهرها می باشد. علاوه بر آن گل ها و گیاهان بر روحیه افراد نیز تاثیرگذار هستند و حسی از آرامش و رهایی از دغدغه های روزمره به آن ها منتقل می کنند. دیوار سبز راحت ترین و در عین حال بهترین گزینه برای نمای ساختمان محسوب می شود و طرفداران زیادی دارد.

نورپردازی باغ عمودی چه اهمیتی دارد؟

همانطور که گفته شد باغ عمودی از انواع مختلف گیاهان پوشیده شده است. گیاهان موجودات زنده‌ای هستند که برای زنده ماندن به آب، دی‌اکسید کربن و نور نیاز دارند. گیاهان خودشان می‌توانند دی‌اکسید کربن موجود در هوا را بگیرند اما باید زمان مناسب آبیاری گیاه برای زنده ماندن را به خاطر داشته باشیم.

ایجاد روشنایی و نور مناسب برای زنده ماندن گیاه در محیط‌های داخلی نیز، یک موضوع ضروری است که باید مورد توجه قرار گیرد. نور مواد غذایی لازم برای رشد گیاه را تأمین می‌کند. گیاهان بدون نور کافی ضعیف می‌شوند، رنگ خود را از دست می‌دهند و رشد آن‌ها متوقف خواهد شد. گیاهان ناسالم جذاب نیستند. علاوه بر این نورپردازی نقش مهمی در زیباتر دیده شدن باغ عمودی دارد.

نورپردازی باغ عمودی به چه صورت انجام می شود؟

در مناطقی که نور طبیعی وجود ندارد به ‌ویژه در داخل ساختمان، ضروری است که نور و طیف رنگی مناسب برای رشد گیاهان را به‌ صورت مصنوعی در باغ عمودی ایجاد کنیم. چراغ‌های LED برای تأمین نور باغبانی، به‌ویژه در فصل رشد میوه‌ها و سبزیجات، مورداستفاده قرار می‌گیرند در چنین شرایطی استفاده از نور سفید مشکل ‌ساز نخواهد بود.

 طیف رنگی نور چراغ‌های LED برای رشد بهینه طراحی‌شده است. باغ عمودی به‌عنوان یک نمای تزیینی در داخل ساختمان استفاده می‌شود، بنابراین زمانی که به یک طیف نور گسترده برای جذاب‌تر جلوه دادن باغ عمودی نیاز باشد، باید به شیوه‌ای متفاوت رفتار کرد. در بحث نورپردازی باغ عمودی توجه به موارد زیر به بهتر شدن روند کارمان کمک می کند:

۱- نور مناسب و کافی برای نورپردازی باغ عمودی

کافی نبودن نور و نامناسب بودن آن، شایع‌ترین علت از بین رفتن باغ عمودی است. کمبود نور منجر به تولید گیاه ناسالم خواهد شد زیرا با کمبود نور آب توسط گیاه جذب نمی‌شود. ازآنجایی‌ که گیاه بدون نور، نوشیدن را متوقف می‌کند لذا آب اضافی در خاک جمع شده و محیط سمی ایجاد می‌کند. این خاک مرطوب رشد گیاهان را کاهش داده و باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.

 همچنین این محیط برای رشد حشرات و کپک‌ها بسیار حاصلخیز می‌باشد که می‌تواند مشکلات بیشتری را در آینده ایجاد کند. گیاهان با دریافت نور زیاد می‌توانند خشک شوند، نقاط رشد بیشتری تولید کنند، به دلیل تخریب کلروفیل سفید شوند و یا نشانه‌های دیگری در آن‌ها ظاهر شود. سلامت گیاهان با ۱۲ تا ۲۰ ساعت نور تضمین خواهد بود و معمولاً با ۲۴ ساعت نور در هفت روز هفته سالم نخواهند ماند. بیشتر گیاهان حداقل در چند ساعت از شبانه‌روز به تاریکی نیاز دارند.

۲- شدت نور مورد نیاز برای نورپردازی باغ عمودی

به مقدار نور یا میزان روشنایی که توسط منبع نور منتشر می‌شود شدت نور می‌گویند. شدت نور به‌وسیله دستگاه نورسنج قابل‌ا ندازه‌گیری می‌باشد که درون کتابچه‌های راهنما میزان شدت نور موردنیاز برای هر نوع گیاه وجود دارد اگرچه می‌توان برای اندازه‌گیری شدت نور موردنیاز برای باغ عمودی از نورسنج استفاده کنیم اما این ابزارها اطلاعاتی در مورد نحوه پاسخ گیاه به این میزان نور نخواهند داد.

تولید نور زیاد در محیط داخلی ساختمان بسیار دشوار است، اما گیاهان به نور بیشتر، بهتر پاسخ می‌دهند و نرخ رشد آن‌ها به افزایش سطح نور بستگی دارد. گیاهان می‌توانند با شدت نوری برابر ۵۰۰ لوکس زندگی کنند اما این مقدار، حداقل میزان نور موردنیاز برای بقای آن‌ها می‌باشد و برای زنده ماندن آن‌ها باید نور بیشتری تولید شود. برای افزایش میزان شدت نور باید تعداد وسایل نوری یا تعداد لامپ‌ها را افزایش دهید.

۳- کیفیت نور موردنیاز برای رشد گیاه در باغ عمودی

کیفیت نور برای رشد گیاه ضروری است.  نوری که توسط چشم انسان دیده می‌شود در طیف رنگی سبز و زرد می‌باشد لذا برای محاسبه کیفیت نور بیشتر به این طیف‌ها توجه می‌شود و مشارکت نور قرمز و آبی کاهش می‌یابد، در این صورت میزان شدت نور به‌ طور خاص به دید انسان مربوط می‌شود و لزوماً به نور گیاهان ارتباط ندارد. اما نور دیده شده توسط گیاهان به عمل فتوسنتز بستگی دارد که با جذب نور توسط رنگ‌دانه‌های کلروفیل در برگ گیاهان انجام می‌شود.

با اندازه‌گیری میزان فتوسنتز در طول‌موج‌های مختلف می‌توان دریافت که بهترین رنگ‌ها برای رشد گیاهان کدم‌اند. نورهایی با طیف رنگی آبی و قرمز تأثیر مثبتی بر فتوسنتز می‌گذارند لذا گیاهان به جذب این نورها تکیه می‌کنند. طول‌موج‌های آبی و قرمز برای تولید فتوسنتز، کلروفیل و درنهایت رشد گیاه بسیار حیاتی می‌باشند. علم سنتی بیان می‌کند که گیاهان غیر گل‌دار نور آبی را ترجیح می‌دهند زیرا که سبب رشد برگ‌های آن می‌شوند و گیاهان گل‌دار نور قرمز را ترجیح می‌دهند و با جذب نور قرمز شکوفه و گل می‌دهند.

گیاهان مختلف در ساعت‌های مختلف روز به نور نیاز دارند. نمی‌توان با روشن نگه‌داشتن لامپ‌هایی با نور ضعیف‌تر در ساعات بیشتری از روز میزان نور موردنیاز برای رشد گیاه را تأمین کرد.

۴- لامپ‌هایی با نور مناسب برای باغ عمودی انتخاب کنید.

لامپ با نور مناسب لامپی است که نوری با شدت و کیفیت مناسب را ارائه دهد. بعضی از لامپ‌ها مانند هالوژن برای گیاهان مناسب نمی‌باشند زیرا نور قرمز و مادون‌قرمز زیادی را منتشر می‌کنند. گیاهان به چراغ‌هایی با طیف آبی و قرمز نیاز دارند تا بتوانند عمل فتوسنتز را انجام دهند، بنابراین باید از لامپ‌هایی در باغ عمودی استفاده کنید که طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را در خود داشته باشد. بعضی از لامپ‌های فلورسانت، متال هالید و چراغ‌های LED برای استفاده در باغ عمودی بسیار عالی می‌باشد لذا باید انتخاب درستی داشته باشید.

داشتن درک درستی از طیف رنگی لامپ‌ها، می‌تواند در انتخاب طیف مناسب برای گیاه، بسیار کمک‌کننده باشد. توصیه می‌شود که از لامپ‌های سفید و متال هالید استفاده شود زیرا برای اکثر پروژه‌های باغ عمودی مناسب بوده‌اند. باید توجه داشت که هر لامپ امتیاز خاصی در مصرف انرژی، میزان نور خروجی، دمای نور و شاخص رنگی نور دارد. از آنجایی ‌که می‌خواهید گیاهان جذاب دیده شوند و رنگ‌های طبیعی خود را به نمایش بگذارند، بنابراین شاخص رنگی نور مهم است.

سخن آخر:

هدف اصلی نورپردازی باغ عمودی در محیط داخلی ساختمان این است که نوری با طیف رنگی مناسب برای عمل فتوسنتز گیاهان ایجاد کرد تا درصورتی‌که نور طبیعی در دسترس نبود بتوان از نور مصنوعی برای رشد گیاهان باغ عمودی استفاده کرد. چگونگی اندازه‌گیری شدت نور، کیفیت نور و نحوه‌ی انتخاب لامپ‌های مناسب برای نصب بروی باغ عمودی، از مفاهیم پایه در نورپردازی باغ عمودی می باشند.

طراحی دیوار سبز با سبز نما

ما متخصصان باغبانی عمودی هستیم. این باغ‌ها که در اصطلاح معماری به آن‌ها باغ عمودی یا دیوار سبز گفته می‌شود در اطراف و اکناف مجتمع‌های مسکونی و تجاری بزرگ کاشته می‌شوند و نمایی متفاوت و جذاب به آسمانخراش‌ها  می‌دهند. این سیستم رشد، گیاهان را بدون نیاز به سرمایه گذاری در آب و نگهداری به طور منظم تشویق می کند. ما عمیقاً برای سؤالات شما ارزش قائلیم و سعی می کنیم به بهترین شکل ممکن به سؤالات شما پاسخ دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه طراحی باغ عمودی با ما تماس بگیرید. می توانید برای مشاهده ی طرح های دیوار سبز به سایت شرکت سبز نما www.sabznama.com نیز مراجعه کنید.





:: برچسب‌ها: دیوار سبز , طراحی دیوار سبز , باغ عمودی , طراحی دیوار باغ ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: